Het wielerseizoen is de afgelopen weken echt begonnen. Parijs – Nice en de Tirreno – Adriatico waren de eerste ProTour-wedstrijden en de eerste sensatie is reeds daar. Thomas Dekker (pas 21 jaar) heeft de Tirreno – Adriatico gewonnen. Thomas Dekker wordt door kenners een grote toekomst voorspeld, maar dit zal zelfs voor hen een verrassing zijn geweest.Volgens mij valt er de komende jaren sowieso meer vanuit Nederlands oogpunt te genieten. Hij lijkt er op dat er eindelijk opvolgers zijn voor Michael Boogerd en Erik Dekker. Vorig jaar was daar al de etappe-overwinning in de Tour van Pieter Weening. Daarnaast liet Joost Posthuma vorig jaar al mooie dingen zien en hij lijkt dit jaar alleen maar sterker te zijn geworden.
Voor zowel Thomas Dekker als Pieter Weening als Joost Posthuma geldt dat zij voortkomen uit de Rabobank-opleiding en daar komt nog meer toptalent vandaan. Vorig jaar reed Theo Eltink een verdienselijke Ronde van Italie. Marc de Maar heeft bij het begin van dit seizoen de overstap gemaakt naar de profploeg en valt in postieve zin op. Halverwege dit jaar zal Kai Reus de overstap maken en dan is er ook nog Lars Boom die naar verwachting volgend jaar dezelfde route zal volgen. Dit zijn alleen nog maar de toptalenten.
Vanuit de opleidingsploeg zijn de laatste paar jaar al talenten naar Liberty Seguros (Koen de Kort), T-Mobile (Bas Giling), Cofidis (Michiel Elijzen + Mathieu Heijboer) en Bouyges Telecom (Stef Clement) vertrokken. Verder zullen er elders ook nog wel wat talenten rondrijden. Zou ik een Nederlands bedrijf zijn op zoek naar exposure zowel nationaal als internationaal dan zou ik het wel weten en proberen een licentie voor een ProTour team te bemachtigen. Misschien een paar ervaren rotten (bv. Maarten den Bakker/Koos Moerenhout/Aart Vierhouten/eventueel buitenlanders) en een aantal van deze talenten en volgens mij kan er dan iets moois groeien.
‘BAS cycling’ klinkt best goed.
Ik zal het eens voorstellen.
We hebben al een vestiging in Polen en men is met meer landen bezig.
Maar die licentie voor de ProTour is natuurlijk wel een probleem. Die krijg je niet zomaar. Als ik het goed begrepen heb, is de enige mogelijkheid om een bestaand team over te nemen.
Ik dacht wel dat ze nu aan een maximum zaten, maar een betere spreiding is veel beter voor de sport……. Het zijn nu voornamelijk Franse en Spaanse en Italiaanse ploegen.